Foto: Udbetaling Danmark

Foto: Udbetaling Danmark

Nye regler for boligstøtte gav 150.000 ekstra opkald til udbetalingen Danmark

26. jan 2017

Udbetaling Danmark fik 30 procent flere opkald om boligstøtte i 2016 på grund af nye regler. Opkaldene betød, at sagsbehandlingstiden på at få boligstøtte steg til over tre måneder.


Nye regler for boligstøtte gav så mange spørgsmål, at antallet af opkald til Udbetaling Danmark steg med 30 procent i 2016 i forhold til året før. Opkaldene trak så mange ressourcer i Udbetaling Danmark, at sagsbehandlingstiden på af få boligstøtte steg.

 

Reglerne trådte i kraft den 1. januar sidste år og i løbet af året modtog Udbetaling Danmark cirka 700.000 opkald om boligstøtte imod cirka 550.000 opkald i 2015. Det oplyser Udbetaling Danmark til Fagbladet Boligen.

Overordnet synes jeg, det nye system fungerer bedre, fordi boligstøtten er gået direkte til boligselskabet, så vi er sikre på, at de bliver brugt til at betale huslejen.

Signe Kempff-Thestrup

Reglerne trådte i kraft den 1. januar sidste år og omfatter alle de 550.000 husstande, der modtager boligstøtte. I stedet for et fast beløb hver måned, beregnes boligstøtten nu løbende ud fra sidste måneds indkomst. Så beløbene kan svinge fra måned til måned.

 

”De nye regler skabte mange spørgsmål hos borgerne, og det fik uventet mange til at ringe og skrive til os – en del borgere henvendte sig flere gange for at få reglerne forklaret,” siger centerdirektør Per Nygaard Nielsen fra Udbetaling Danmark.

 

Sagsbehandlingstid på tre måneder
De 150.000 ekstra opkald har taget så meget tid at besvare, at sagsbehandlingstiden på ansøgninger om boligstøtte er steget. For det var nødvendigt at flytte medarbejdere fra sagsbehandling af nye ansøgninger til at besvare telefoner.

Lejerne kan for første gang få efterbetalt boligstøtte

Da den var længst i sommer, havde Udbetaling Danmark en gennemsnitslig sagsbehandlingstid på 12 uger på ansøgninger om at få boligstøtte.

 

Udbetaling Danmark oplyser, at der er blevet arbejdet på at nedbringe ventetiden. Men at sagsbehandlingstiden for en ansøgning om boligstøtte netop nu er imellem 3 og 12 uger. I gennemsnit tager det 8-9 uger at behandle en ansøgning.

 

Per Nygaard Nielsen siger, det er interne forretningsdata, hvad det har kostet at besvare de 150.000 opkald.

 

Problemer med at betale husleje
De lange sagsbehandlingstider har givet ansøgere problemer med at betale hussleje, mens de ventede på at modtage boligstøtte.

Derfor indførte Udbetaling Danmark i foråret acontoudbetaling. Så næsten alle ansøgere modtager deres første acontoudbetaling, 2-4 uger efter de har søgt om boligstøtte.

 

Det har blandt andet Bolig- og Beskæftigelsesenheden i Københavns Kommune set virkningen af.

”I starten af året havde enkelte svært ved at afholde betalingen af huslejen, men det har vi ikke oplevet senere,” siger Signe Kempff-Thestrup, der er afdelingsleder i Bolig- og Beskæftigelsesenheden.

 

Her havde man især i første del af året en del henvendelser fra borgere, der havde svært ved at forstå reglerne, og at boligstøtten svingede fra måned til måned.

 

”Men det er taget af. Overordnet synes jeg, det nye system fungerer bedre, fordi boligstøtten er gået direkte til boligselskabet, så vi er sikre på, at de bliver brugt til at betale huslejen,” siger hun.

 

Telefonerne kimer videre
Hos Udbetaling Danmark kimer telefonerne dog stadig. Antallet af henvendelser har ligget rimeligt stabilt over hele året, og der er ingen forventning om, at de pludselig stopper.

 

”Erfaringsmæssigt kan det godt tage et til to år, før så store og komplicerede forandringer i reglerne har bundfældet sig for alvor hos borgerne, så vi forventer, at mange borgere vil henvende sig et godt stykke tid endnu,” siger Per Nygaard Nielsen.

 

Udbetaling Danmark vurderer dog, at den vejledning, borgerne har haft brug for i de sidste måneder af 2016, har været lidt mindre kompliceret. Så opkaldene generelt set tager lidt kortere tid.

Læs også

Fakta og eIndkomst

  • Hver måned henter Udbetaling Danmark oplysninger om den reelle indkomst hos SKAT.
  • Hvis indkomsten er steget eller faldet med mindst 800 kroner i forhold til den foregående måned, og hvis ændringen medfører, at man skal have mindst 200 kroner mere eller mindre i boligstøtte, bliver udbetalingen rettet i den følgende måned.